Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj. Czy otrzymałeś swój email z kodem aktywacyjnym ?
Akwarystyka - Forum Akwarystyczne Wodnego Swiata « Akwarystyka « Zrób to sam « Filtr denny tloczacy "Kafarski Concept" made by Oswald
Strony: 1 [2] 3 4 ... 6
  Drukuj  
Autor Wątek: Filtr denny tloczacy "Kafarski Concept" made by Oswald  (Przeczytany 84906 razy)
MALY05
Bywalec
****
Płeć: Mężczyzna
Wiadomości: 496



« Odpowiedz #15 : Luty 21, 2007, 11:10:42 »

no teraz bardzo ładne w porównaniu z tym pierwszym zdjęciem... Good !
Zapisane

[45] [15] [4]
Emi
Global Moderator
Super aktywny
*****
Płeć: Kobieta
Wiadomości: 5480



WWW
« Odpowiedz #16 : Luty 21, 2007, 12:36:00 »

Z tym pionowym mchem to może stringy moss....
Zapisane

Pozdrawiam,
Emi

Górnośląskie Stowarzyszenie Akwarystów - www.gsa.org.pl

Małe jest piękne... ale w większym ryby czują się lepiej.
Oswald
Super aktywny
*****
Płeć: Mężczyzna
Wiadomości: 1478


Moje Logo


WWW
« Odpowiedz #17 : Luty 22, 2007, 13:05:32 »

Jeszcze cos, moze zainteresowac zwlaszcza Kafarskiego.

Wiec jestem w takiej szczesliwej sytuacji , ze dosyc dobrze kumam niemiecki i jest taka strona, o ktorej na tym forum juz czesto wspominalem ( http://www.deters-ing.de/ ), ktora prowadzi koles, ktory niby wymislil "Hamburger Mattenfilter" - jest to b. prosty filtr biologiczny z gabki. Koles uzasadnia wieloma rownaniami jego dzialanie itd. Dla kazdego, ktory lubi kombinowac z filtacja jest to poprostu kopalnia zlota.

Ale chodzi o to, ze gdyby przyjac, ze dno w przypadku "Kafarski Concept Filter" to taka mata biologiczna, mozna na podstawie podanych tam rownan i kalkulatorow wyliczyc optymalna moc pompy do takiego filtra.

Koles uwaza ze optymalne do denitifikacji jest, jak woda przelatuje przez mate z predkoscia 5-10 cm/min. Mniej wazne jest tez, ze objetosc akwa powinna przechodzic ok 2 razy na godzine przez ta mate. (w przypadku KafarskiConcept jest to jednak nie do zachowania, bo powierzchnia dna jest stala i ekstremalnie wielka - w przypadku filtra hamb. mata jest na bocznej scianie albo zwinieta w 90° w rogu akwa)

Na stronie http://www.deters-ing.de/Berechnungen/Berechnungen.htm jest kupa kalkulatorow ale przedewszystkim wazny jest kalkulator "Pumpenleistung bei vorgegebener Mattengröße" (5. od gory), ktorym mozna wyliczyc max. i min. moc pompy na podstawie cm2 powierzchni "maty" czyli w naszym przypadku - dna.

np.:
63L - dno 60x30 cm = 1800cm2 - Qmin=540 Qmax=1080 L/H
112L - dno 80x35 cm = 2800cm2 - Qmin=840 Qmax=1680 L/H
450L - dno 150x50 cm = 7500cm2 - Qmin=2250 Qmax=4500 L/H
« Ostatnia zmiana: Luty 22, 2007, 13:08:38 wysłane przez Oswald » Zapisane

Moje akwa: 375, 112, 63
Lubię projektowanie podwodnych światów.
kafarski
Gość
« Odpowiedz #18 : Luty 23, 2007, 10:38:50 »

ten hamburski filtr jest znany od dawna w Niemczech i dosyć popularny. prawie każdy sklep sprzedaje takie niebieskie gąbki do przycięcia sobie w domu. mój ulubiony sklep w Belgii ma największe zbiorniki z dyskami i skalarami z odłowu też z tymi matami z tyłu.
gąbki mają kilka wad - zajmują miejsce w akwarium, rośliny mogą puszczać korzenie w nią , przy wyjmowaniu sporo syfu wleci do wody no i ten niebieski kolor  Roll Eyes
moja pompa ma wydajność 1500l/h i testy na NH3/4 i NO2 pokazują zerowe wartości więc myślę że filtracja jest wystarczająca. chcę kupić latem jakąś inną pompę z mniejszą wydajnością nawet.
Zapisane
Oswald
Super aktywny
*****
Płeć: Mężczyzna
Wiadomości: 1478


Moje Logo


WWW
« Odpowiedz #19 : Luty 23, 2007, 12:15:48 »

No ja sie wlasnie zastanawiam czy nie daje zbyt duzo czadu z tymi pompami. W 63 L mam Aquael 1100 a teraz zamowilem do 112 Atmana AT chyba 302 czy cos. Ona ma 2000l/H i kosztuje tylko 60 zeta i bede robil to samo w 112L.
Do przyszlego 375 albo 450 planowalem fontnannowa Aquaela 3500 L/H.

Z tego co widze w Twoim akwa nie masz zadnego dodatkowego filtra i jeszcze wykorzystujesz pompe do ruchu tafli, takze mysle, ze niepotrzebnie przesadzam z tymi pompami. Zwlaszcza, ze wyczytalem, ze jak ruch wody przy bakteriach jest zbyt szybki, to filtr bio nie dziala prawie wcale, a zato moze byc spokojnie i mniejszy - nawet 3cm/min. Z tego co wykumalem, to bakterie pierw zuzywaja tlen z wody, a dopiero jak go zabraknie, biora go ze zwiazkow azotu.

Chce zrobic test na faktyczna moc pompy. Moze podlacze waz do wlotu pompy i koniec wsadze do butelki 5-litrowej i zobacze, jak szybko ja wyssa.

PS ta strona tego Detersa jest naprawde pojechana. Koles buduje sobie sam nawet pompy dozujace czy fotometr, ktorym mierzy chyba azotany, Fe itd.

Ale sam filtr hamb. jest paskudny - mozna go zrobic wprawdzie w rogu ale dla mnie jest to jakies nieapetyczne, zwlaszcza, ze on tym lepiej dziala, im bardziej jest zasyfiony...  Undecided
Tylko jesli chodzi o stosunek kosztow do wydajnosci, to napewno nie ma nic lepszego.
Zapisane

Moje akwa: 375, 112, 63
Lubię projektowanie podwodnych światów.
kafarski
Gość
« Odpowiedz #20 : Luty 23, 2007, 13:13:01 »

pompy dozujące można dosyć łatwo zrobić samemu z drukarki, cyny, i jakichś tranzystorów - tylko to wymaga czasu. tak samo z fotometrami - tylko tam bada się kolor testu kropelkowego z dokładnością do 1stopnia -nie wiem czy to jest aż tak potrzebne w akwarystyce. zresztą można kupić taki już za 50 euro a roboty przy tym sporo.
Zapisane
Oswald
Super aktywny
*****
Płeć: Mężczyzna
Wiadomości: 1478


Moje Logo


WWW
« Odpowiedz #21 : Marzec 02, 2007, 01:13:29 »

KCF do 112L profil:
Zrobilem troche wedlog Kafarskiego (nie za mocno) do 63L dalem 650l/h a do 112 dalem 1100 l/h. Ta Atman 203, ktora zamowilem zostawie sobie do 375l. Tym razem zrobilem rurownie z innej rurki. Poprzednio bylo CPVC - teraz PVC. Poprzednie byly troche ciensze i same rurki drozsze. Tym razem rura byla tansza ale zato kolanka drozsze. Tyle ze poprzednie rury kupowlem w Obi a te w Castoramie (juz mi sie kreci w glowie od porownywania cen...). Przy projektowaniu musialem uwzglednic moja Horror-Skalke. Najchetniej bym ja wywalil, ale juz ja tyle obkladalem mchem java i galezatka, ze jednak zdecydowalem sie ja zachowac i zrobic filtr "Na okolo"

Zasada ta sama. Dno ok. 8L keramzytu i u gory 4l floranu zmieszane z 10kG zwiru kwarcoego, sredniego. Te nowe rury maja wieksza srednice chos nazywaja sie rowniez 1/2". Przeplyw jest swobodniejszy ale rura doprowadzajaca jest strasznie gruba i bilala. Chetnie bym ja na czarno pomalowal, ale mi sie juz nie chcialo. Psadzilem na okolo kabombe. Moze zakryje. Pompa wibruje strasznie. Jak przyloze ucho do akwa to az mi szloda rybek, ze w akim chalasie musza zyc...  Undecided Undecided Undecided

http://img127.imageshack.us/img127/3783/dsc01768dv4.jpg

http://img127.imageshack.us/img127/6836/dsc01770rg7.jpg

http://img340.imageshack.us/img340/2992/dsc01771gu4.jpg
« Ostatnia zmiana: Maj 27, 2007, 21:36:09 wysłane przez Sebastian » Zapisane

Moje akwa: 375, 112, 63
Lubię projektowanie podwodnych światów.
Oswald
Super aktywny
*****
Płeć: Mężczyzna
Wiadomości: 1478


Moje Logo


WWW
« Odpowiedz #22 : Marzec 24, 2007, 01:40:48 »

Witam ponownie
mam pytanie - zwlaszcza do Kafarskiego - gdyby odwiedzil ponownie ten watek:

wiec dzisiaj kupilem wreszcze testy na NO3 i PO4 (Nutrafin)

i okazuje sie ze w tym 112 L mam azotany extremalnie wysoko. troche trudno powiedziec na podstawie tej skali, ale napewno cos miedzy 40 a 110 mg na litr.
40 i 110 to ostatnie pola na skali kolorow i wygladaja prawie tak samo, a zabarwiwnie bylo bardzo intensywne.

Za to fosforany prawie wcale. duzo ponizej 0,25mg/l. 0,25 to pierwsze pole na skali po "0" a moj odczyn byl o wiele jasniejszy niz 0,25. Prawie "0". Strzelam na ok 0,1mg/l

Dziwi mnie troche taka roznica. Azotyny na maxa a fosforany na dnie.

To ze mam takie wysokie azotany, to moja wina bo jestem w takiej przejsciowej sytuacji, czekalem na osmoze z allegro i zakladam wiekszy baniak i to wszystko sie troche przeciaga z powodu nieudanego stolika, wiec olalem troche podmiany a dokupilem juz 2 duze rybki (bo zadko sie zdazaja w sklepie) i mam ostre przerybienie. W zasadzie wszystko czeka na nowy baniak.

Ale chodzi mi o to, ze rozklad azotanow mimo wszysko jakos nie jest mocny, bo mam jeszcze do tego Fluvala 205 itd, i ten niski poziom fosforanow. Czy mozna po tym moze jakos rozpoznac ze np. woda jest zbyt szybko tloczona przez dno i azotany sie nie redukuja a jedynie fosforany albo cos. Mozliwe ze wymyslmam glupoty ale nie znam zwiazku miedzy filtracja a poziomem fosforanow.

dzieki za odp
Zapisane

Moje akwa: 375, 112, 63
Lubię projektowanie podwodnych światów.
kafarski
Gość
« Odpowiedz #23 : Marzec 24, 2007, 10:47:12 »

do redukcji azotanów potrzeba dużo mniejszego przepływu wody rzędu na przykład litra na godzinę. wymaga to także warunków beztlenowych, wtedy bakterie rozkładają azotany NO3 aby uzyskać z nich tlen. takie rozwiązania noszą czasem nazwę plenum albo denitryfikator. jednak do takich rozwiązań nie jestem przekonany - wszystkie przykłady działania plenum czy denitryfikatora są w akwarium z prawie zerową obsadą, regularnymi podmianami i z roślinami, które te ostanie ''zjadają'' w/g mnie azotany.
mam podłoże podobne do keramzytu więc przy słabym ciągu wody w pewnych miejscach powinno też denitryfikować trochę - wszystko ładnie tylko jak to udowodnić?
w moim akwarium miałem największe stężenie NO3 40mg/l ale to tylko przez moją nieuwagę - dolałem za dużo nawozu a chciałem akurat podnieść fosforany.
u ciebie pewnie jest tak że rośliny zjadają fosforany i NO3 jest w takim stężeniu że zakłóca przyswajanie innych pierwiastków. najlepiej nie przekraczać 20mg/l.
u siebie oprócz podmian i roślin usuwam NO3 dodatkowo kationitem.
Zapisane
Oswald
Super aktywny
*****
Płeć: Mężczyzna
Wiadomości: 1478


Moje Logo


WWW
« Odpowiedz #24 : Maj 08, 2007, 09:29:11 »

Witka again,
Dla skompletowania tego watku chcialem zapodac jeszcze fotki z zakladania KC_Filtra w nowym 375L baniaku. Niestety troche przedobrzylem z gruboscia podloza, co mnie do dzis strasznie denerwuje, niestety musze z tym zyc do nastepnego remanentu, a mam nadzieje, ze nie bedzie to predzej, niz za 1-2 lata.

Druga negatywna sprawa, to to, ze tym razem wybralem inny keramzyt. Jest on bardziej porowaty niz ten poprzedni i ma fajny brazowy kolorek zamiast ceglasto-czerwonego. Dodatkowo oferowany jest w 2 rozmiarach. Niestety.... tak jak ten porzedni tonol w ok 99%, ten plywa w 99%. Tylko kilka % granulek spada na dno. Aby go jednak mimo wszystko wykorzystac, zdecydowalem sie "zawinac" go w siatke ogrodnicza i obciazyc zwirem kwarcowym o takiej srednicy, aby nie przechodzil na dol przez siatke.

Dopiero na ten gruby zwir postanowilem dac te podloze, jakie chcialem docelowo miec, czyli drobny, bialy zwirek kwarcowy.

Akwa podzielilem na "balkony" dla roslin i "plaze", czyli wolna od dekoracji i roslin strefe, na ktorej np. zbrojniczki moga swobodnie zerowac (choc pewnie wolaly by ciemny piasek - na jasnym czuja sie niepewnie)

Na balkonach jest zamiast bialego piasku mieszanka drobnego i sredniego zwiru kwarcowego z Foranem f. Filtus.

System Filtra dennego sklada sie z 2 niezaleznych/niepolaczonych rurociagow wkszatalcie 2, zazebiajacych sie liter E.
Poczatkowo planowalem uzyc 2 pompy Atman AT-203 po 2000l/H kazda, ale z pospiechu uzylem 1 w.w. Atman'a i 1 AquaEL PowerHead 1100l/H.
Podczas zasypywania rurociagu, musi on byc obciazony, bo inaczej keramzyt dostanie sie pod rury i wypchnie je w gore. Ja uzylem do tego 2 10-litrowe akwaria napelnione woda.
Miedzy prednia szybe a siatke dalem karnisz plastikowy, aby zostawic odstep, w ktory pozniej wsypie zwir, aby siatki nie bylo widac od przodu.
Po zasypaniu rur keramzytem grubym, potem drobnym zawinalem siatke i zasypalem wszystko cienka warstwa grubego zwiru kwarcowego.
Duzymi kamieniami polnymi odgrodzilem "balkony" od "plazy" i zasypalem te "balkony" w.w. mieszanka
Na to przyszla finalowa warstwa piasku i ozdobne otoczaki szlifowane
No niestety....
Wszystko git, tylko moglem wszystko zrobic troche cieniej tak o 5-8 cm  Wściekły Wściekły Wściekły
Tak wyglada to po ok 3 tygodniach od zalozenia


« Ostatnia zmiana: Maj 08, 2007, 09:51:51 wysłane przez Oswald » Zapisane

Moje akwa: 375, 112, 63
Lubię projektowanie podwodnych światów.
wiedzmin22
Super aktywny
*****
Płeć: Mężczyzna
Wiadomości: 1164


« Odpowiedz #25 : Maj 08, 2007, 13:28:54 »

świetny ten korzeń oswaldzie Smiley
Zapisane

126 litrów (tarliskowe dla zbrojników niebieskich i neonów)

zbrojniki:
- samiec 10 cm
- 2x samica 8 cm i 7 cm
- neon czerwony 20 sztuk

 200 litrów (w trakcie dodawania roslinności):

- 40 małych zbrojników 3 cm długości
- 60 neonów (narybek)
kafarski
Gość
« Odpowiedz #26 : Maj 08, 2007, 13:49:53 »

ładne te otoczaki - skąd je wziąłeś?
jak dla mnie to trochę za symetryczna ta ścieżka, może też korzeń schowałbym bardziej z tylu i posadził jakąś roślinkę przed, ale chyba nie było miejsca.
bardzo ładna ostatnia fotka - to na jakiś konkurs  Wink
nie widać żeby dno było za grube, przesadzasz. papa.
Zapisane
Oswald
Super aktywny
*****
Płeć: Mężczyzna
Wiadomości: 1478


Moje Logo


WWW
« Odpowiedz #27 : Maj 08, 2007, 14:07:33 »

ładne te otoczaki - skąd je wziąłeś?
Niestety kupne  Embarrassed 6,-PLN za kilo

jak dla mnie to trochę za symetryczna ta ścieżka, może też korzeń schowałbym bardziej z tylu i posadził jakąś roślinkę przed, ale chyba nie było miejsca.
na ostatniej (najnizszej) fotce widac, ze nie jest tak symetryczna. Staralem sie zachowac "zlote ciecie" i nawet wyszlo. Z reszta korzen burzy cala symetrie. Przed korzeniem nie chce nic sadzic, ale za nim chce koniecznie posadzic kepe Rotala Wallichii, Eustralis stellata, Didiplis diandra albo Ludiwigia sp. Cuba... cos w tym stylu, bo strasznie mi sie podobaja. Za kozeniem jest "Loricaridae-Club" Tam siedza wszystkie moje zbrojniczki i pod korzeniem tez jest szczelina na wylot...

nie widać żeby dno było za grube, przesadzasz. papa.
w najcienszym miejscu ma 10cm i dochodzi do 15 po bokach. Moze i roche przesadzam, ale akwa ma 50cm wys. i 15cm to 1/3... troche szkoda przestrzeni
Zapisane

Moje akwa: 375, 112, 63
Lubię projektowanie podwodnych światów.
Oswald
Super aktywny
*****
Płeć: Mężczyzna
Wiadomości: 1478


Moje Logo


WWW
« Odpowiedz #28 : Maj 14, 2007, 21:03:53 »

Chcialem sie jeszcze podzielic moim najnowszym stanem wiedzy o rownowadze biologicznej w akwa, ktory umacnia walory KC-Filtra a nawet stawia jego wydajnosc i zalety przed filtr hamburski, ktory jest znany jako najtanszy, najprostrzy i najwydajniejszy filtr akwariowy.

Chodzi o muł !
1. Obumarle czesci roslin, odchody zwierzece (rybie kupki) i padlina (np. zdechle slimaki itp) tworza prochnice (humus). W naszych akwariach dochodza do tego resztki pokarmu, ktore sa z reszta pochodzenia roslinnego lub zwierzecego.

Wiki:
Próchnica, humus to bezpostaciowe, organiczne szczątki w różnym stadium mikrobiologicznego i fizyko-chemicznego procesu rozkładu, głównie roślinne, nagromadzone w glebach, albo na jej powierzchni (np. w lesie).


Podczas tego procesu (humifikacja chyba) wydzielane sa m.in kwasy humusowe, tak korzystne dla akwarium, ze niektorzy (ja tez) dodaja je w postaci granulatu torfowego w filtrze.
Na marginesie: Kwasy humusowe sa m.in. naturalnymi chelatami - sprawiaja iz np. zelazo i inne mikroelementy w nieprzyswajalnej dla roslin formie zamieniane sa na formy przyswajalne.

2. Próchnica jest przerabiana przez slimaki, ryba zerujace przy dnie i rozne mikroorganizmy na muł.
Na marginesie wiadomosc dla wszystkich, ktorzy walcza z plagami slimakow w akwa: O ilosci slimakow decyduje ilosc prochnicy w waszych akwariach. Innymi slowy: slimakow macie tyle ile jest potrzebne aby przerobic wasza prochnice na muł. Mniej prochnicy = mniej slimakow. Co z tego wynika, slimaki pomagaja w utrzymaniu rownowagi biologicznej waszego zbiornika i jest ich zawsze wlasnie tyle ile potrzeba. Plaga slimakow to raczej indykator/skutek przerybienia (zbyt wiele odchodow) i ewentualnie nieodpowiedniej pielegnacji zbiornika (zbyt wiele obumarlych resztek roslin).

3. Muł wsiaka w podloze akwa albo unosi sie w wodzie, az zostanie wciagniety do filtra i osadza sie tam na mediach filtracyjnych (gabce/wacie). Nic innego jak wlasnie ten muł jest tym podstawowym filtrem biologicznym w akwarium i to on zawiera wiekszosc bakterii nitryfikacyjnych i innych pozytecznych mikroorganizmow. Tam zyje cala mikrofauna stabilizujaca klimat w akwarium. Warunkiem jest jednak to, aby do mułu dostarczac tlen (przeplyw wody), w innym przypadku muł zaczyna gnic i nastepuje rozwoj szkodliwych mikroorganizmow beztlenowych, ewentualnie produkcja toksyn.

4. W mule osiadajacym na gabkach filtra funkcjonuje dotlenianie czyli przeplyw wody, zawierajacej tlen. Przeplyw ten moze jednak byc zbyt szybki. Jezeli przeplyw jest szybszy niz 30 cm na minute, bakterie nitrifikacyjne uciekaja/zostaja zmyte. Optymalny przeplyw to 5-10 cm/minute.

5. Jak pisalem wyzej czesc mułu wsiaka w podloze, a czesc unosi sie w wodzie, az zostanie wciagnieta do filtra i osadza sie tam. W konwencjonalnych filtrach jak i w filtrze hamburskim, biologicznie aktywny jest tylko ten muł, ktory dostal sie do filtra i jest tam przeplukiwany przez wode. Muł, ktory wsiaka w dno, niestety w wiekszosci traci doplyw tlenu i moze zaczac gnic.

Przy zastosowaniu filtra podzwirowego tloczacego jak "Kafarski Concept" nie jest wiec tylko tak, jak pisalem wczesniej, ze "cale dno staje sie filtrem biologicznym" ale przede wszystkim caly muł staje sie aktywny biologicznie

to narazie tyle,
pozdravinki  papa
« Ostatnia zmiana: Maj 20, 2007, 23:07:31 wysłane przez Oswald » Zapisane

Moje akwa: 375, 112, 63
Lubię projektowanie podwodnych światów.
King
Stały użytkownik
***
Płeć: Mężczyzna
Wiadomości: 357



« Odpowiedz #29 : Maj 27, 2007, 15:14:59 »

Co sądzisz o takim pomyśle żeby całą tą hydraulikę denną zastosować jako system wylotu wody z filtra kubełkowego, w nowm akwa tym dużym co to o nim pisałem planuję 2 kubły, jeden mały taki do 200 litrów z prefiltrem gąbkowym, w którym jako jedno z mediów filtracyjnych zastosowany będzie torf do obniżenia PH ,a drugi normalny kubeł Unimax 700 i to z niego rozprowadził bym wodę przez dno, jak tak poczytałem to wydaje mi się, że ma to sens. Jest jeszcze jeden problem, nie chciałbym używać siatki i lekkiego keramzytu, czym ciężkim i tonącym można go zastąpić? może gruby żwir 6 - 8 mm z porowatą strukturą, a na to podłoże akwarystyczne, tylko jakie? Co sądzicie z Kafarskim o takim pomyśle jakby 1/2 KC Filtr.

Pozdrawiam
Zapisane

Strony: 1 [2] 3 4 ... 6
  Drukuj  
 
Skocz do: